Kategorie: Wszystkie | O AUTORACH | O PROJEKCIE
RSS
poniedziałek, 22 listopada 2010
Found footage Alang

Nieco skrócony film, który prezentujemy na wystawie w Instytucie Sztuki Wyspa. Materiał, który otrzymaliśmy od załogi statku z Europy Środkowo - Wschodniej. Kontrakt zobowiązywał ich do zachowania tajemnicy o szczegółach złomowania statku, stąd na wystawie ukryte twarze a tutaj wogóle ich brak. Mamy nadzieję, że sami wpłyniemy kiedyś do Alang od otwartego morza, najchętniej razem z marynarzami i stoczniowcami.

Zapraszamy do CSW w Warszawie, środa 24 listopada 2010 godz.19.00 sala konferencyjna/edukacyjna

poniedziałek, 15 listopada 2010
Szukamy stoczniowców, którzy budowali statki dla Indii

+UWAGA: Szukamy osób, które pracowały w 1980 r. w Stoczni Gdańskiej przy budowie kontenerowców Kalidas, Tulsidas Ramdas, Ravidas oraz Kabirdas (bądź Chandidas).
Prosimy o kontakt mailowy: bec@funbec.eu lub osobisty – w Gdańsku: Instytut Sztuki Wyspa, ul. Doki 1/145 B (teren dawnej Stoczni), tel. 58 320 44 46

Global Prosperity w Terenie Kultura

Rozmowa Agnieszki Obszańskiej z Maxem Cegielskim o Global Prosperity w trójkowym Terenie Kultura: http://www.polskieradio.pl

 

niedziela, 14 listopada 2010
Zapraszamy na wernisaż

 

global prosperity alang szlaga

Próbne wydruki do lightboxów, które towarzyszą slideshow i materiałowi filmowemu od załogi okrętu pozostawionego w Alang do rozbiórki

Wernisaż w poniedziałek 15 listopada o 19.00 na piętrze Instytutu Sztuki Wyspa (Gdańsk, Instytut Wyspa, ul. Doki 1/145 B), sala za "czerwoną kanapą" czyli częścią wystawy Polityczni dizajnerzy. Zapraszamy wszystkich, a szczególnie stoczniowców! W poniedziałek, wtorek i środę na terenie wystawy chcemy nagrywać rozmowy ze stoczniowcami – przyjdźcie powiedzieć nam co sądzicie o złomowisku w Alang!
A może ktoś pamięta statki budowane w Stoczni Gdańskiej dla Indii latem 1980 roku?

sobota, 13 listopada 2010

Global Prosperity, 2010, fot. Michał Szlaga

GLOBAL PROSPERITY. GDZIE KOŃCZY SIĘ STOCZNIA.
WYSTAWY: fotografie, wideo, found footage, dyskusje
15-30.11, otwarcie 15.11 godz. 19.00 | Gdańsk, Instytut Wyspa, ul. Doki 1/145 B |
24.11. godz. 19.00 | Warszawa, CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2 |

Wystawa Global Prosperity jest wynikiem wyprawy Maksa Cegielskiego, fotografa Michała Szlagi i operatora Kuby Czerwinskiego  do Alang w stanie Gudżarat w Indiach, gdzie znajduje się jedno z największych złomowisk statków na świecie. Po wodach świata pływa w tej chwili około 50 tysięcy okrętów, których po 25-30 latach używania nie opłaca się już naprawiać. Co roku kilkaset statków trafia na złom w Azji – recycling opłaca się na dużą skalę tylko tam, gdzie dostępna jest tania siła robocza – dając tamtejszemu przemysłowi około 15-25 milionów ton stali do ponownego przetopienia. W indyjskim Alang w stanie Gudżarat złomowanych jest 90 procent statków.

Do Alang wybraliśmy się nie dlatego, że jest to największe i najdłużej działające tego typu miejsce na świecie, ale dlatego, że pocięto tam kadłuby pięciu statków zbudowanych dla Indii w 1980 r. w Gdańsku, w stoczni imienia Lenina. Zwodowano je kiedy Polska kształtowała nową mitologię podczas strajków ery Solidarności. Niepodległe od 1947 roku Indie nazywając statki imionami poetów-świętych przenosiły postacie historyczne w czasy industrialne, łącząc nowoczesność ze starożytnością.
Myśleliśmy, że w Alang zobaczymy cmentarzysko, ale zgodnie z hinduistyczną koncepcją wcieleń, nic nie ginie w przyrodzie, a także w globalnym obiegu ekonomicznym. Współczesna analiza przepływu pieniądza i towaru zaskakująco pokrywa się ze starożytną filozofią metempsychozy, choć złomowisko wydawało się miejscem, które nie ma nic wspólnego z klasycznym, metafizycznym mitem subkontynentu. To nie cmentarz, tylko miejsce ponownych narodzin materii. Cząsteczki metali nie znikają, tworzą tylko nowe formy. Owszem, umierają tu okręty, ale na ich miejsce pojawiają się inne byty, energia nie znika, lecz jest ponownie wykorzystywana. Nic się nie marnuje, setki tysięcy ludzi utrzymują się z tego przemysłu. Na samej plaży w okresach natężenia pracy jest dwadzieścia tysięcy robotników. Po tym najtrudniejszym etapie statki zamieniają się w mniejsze i większe części, idą w głąb lądu, są obrabiane, sprzedawane. O Global Prosperity śnią zarówno stoczniowcy z Gdańska jak i Hindusi z Alang.

Projekt realizowany dzięki dotacji otrzymanej od: Narodowego Centrum Kultury
Partnerzy: Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk, Instytut Sztuki Wyspa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie
Partnerzy medialni: TVP Kultura, Radio Roxy

Prezentacja wystawy w Gdańsku: wystawę wybranych prac fotograficznych, slideshow oraz projekcję dokumentacji nakręconej w Alang oraz wideo found footage w Instytucie Sztuki Wyspa; a także prezentację wybranych fotografii na terenie Stoczni Gdańskiej.

Prezentacja w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie: wykład Maxa Cegielskiego oraz komentarz Adama Mazura, slideshow, projekcję materiałów wideo nakręconych w Alang, rozmów ze stoczniowcami z Gdańska i materiałów found footage, oraz dyskusję.

piątek, 29 października 2010
GLOBAL PROSPERITY

fot. Michal Szlaga

GLOBAL PROSPERITY. GDZIE KOŃCZY SIĘ STOCZNIA / fotografie, wideo, dyskusje

O AUTORACH:

Max Cegielski – pomysłodawca projektu, kurator wystawy, dziennikarz, pisarz, prezenter radiowy i telewizyjny, animator kultury, podróżnik. Autor książek – reportaży o Indiach i innych krajach Trzeciego Świata (m.in. Pijani bogiem, 2007; Oko świata. Od Konstantynopola do Stambułu, 2009) oraz programów telewizyjnych.

Michał Szlaga – fotograf prasowy i dokumentalista. Od 2000 roku rejestruje zmiany zachodzące na terenach byłej Stoczni Gdańskiej. www.szlaga.blogspot.com

Jakub Czerwiński
– operator, autor zdjęć m.in. do filmów dokumentalnych Seans w kinie Tatry (Srebrny Lajkonik dla najlepszego dokumentu na festiwalu filmowym w Krakowie), Przez szybę (Srebrna Kijanka za zdjęcia na festiwalu Camerimage, wyróżnienie w konkursie Młode Kino Polskie na festiwalu filmowym w Gdyni).